Migration:
African Perspectives

Koop hier je tickets

13.04.19

Koninklijk Instituut voor de Tropen
Amsterdam


With financial support of the European Parliament

IDleaks op de Afrikadag

Tijdens deze editie van de Afrikadag kun je ook aansluiten bij een workshop van IDleaks, waar je de genomineerde van de IDleaks ‘Vlieg in ‘t Oog Award’ leert kennen en waarin je in een interactieve workshop meer te weten komt over communicatie over internationale samenwerking.

IDleaks is een organisatie die zich inzet voor betere communicatie over internationale samenwerking. IDleaks beschouwt representatie als een integraal onderdeel van de productie van het Zuiden en ziet de communicatie over zogenaamde ‘ontwikkelingslanden’ door overheden ,bedrijven, ngo’s en de media in het Noorden als onderdeel van het probleem van (het falen van) internationale ontwikkeling. Elk jaar reiken zij twee prijzen uit: de Hoogvlieger Award (voor de beste communicatie door een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie) en de Vlieg in t Oog Award (voor de slechtste communicatie door een Nederlandse ontwikkelingsorganisatie).

Vorig jaar ging de Vlieg in t Oog Award naar Unicef, met de campagne: ‘Korm uit Cambodja gaat niet naar school’. In dit spotje zaten alle ingrediënten van een cliché campagne: dramatisch landschap, melancholieke muziek en een ‘white saviour’ in de vorm van Nicolette van Dam, die neerknielt bij een kind van 15 die op het land moet werken en niet naar school kan. Zelf komt hij niet aan het woord en ook suggereert Unicef met de zin: ‘Unicef helpt kinderen naar school door ouders te vertellen hoe belangrijk onderwijs is’, dat mensen in Cambodja hier niet van op de hoogte zijn. Uit cijfers van de Wereldbank blijkt dat 92 procent van de kinderen de basisschool afmaakt. De Hoogvlieger Award ging in 2018 naar Mama Cash, met het spotje: ‘Good Advice’. In dit filmpje komen zes jonge meiden uit verschillende Afrikaanse landen aan het woord over seksualiteit, over vrouw zijn en over de slechte voorlichting die zij kregen. Op deze manier doen ze hun eigen verhaal en brengt dit op een goede manier de strijd voor zelfbeschikking van vrouwen in beeld.

Tijdens deze sessie zal je kennis maken met de genomineerden voor deze prijzen in 2019. IDleaks zal zelf uitleggen waarom deze campagnes zo veel impact hebben op onze beeldvorming en vertellen over de verdere rol van communicatie over internationale samenwerking. De beste en slechtste campagnes van ontwikkelingsorganisaties worden besproken en iedereen kan zijn mening geven.